Marmara Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü ve Türk Eğitim Tarihi Platformu iş birliğiyle düzenlenen ve "Türk Milli Eğitimine Dış Etkiler" temasıyla gerçekleşen 2. Türk Eğitim Çalıştayı Marmara Üniversitesi ev sahipliğinde 26 Şubat Çarşamba günü Dr. İbrahim Üzümcü Konferans Salonu’nda gerçekleştirildi.
Çalıştayın açılış konuşmaları, İstanbul İl Eğitim Müdür yardımcısı Gülşen Özer, Marmara Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Mustafa Kurt, Marmara Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi öğretim üyesi Prof. Dr. Ali Satan, İstanbul Üniversitesi Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi öğretim üyesi Prof. Dr. Filiz Meşeci Giorgetti, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğretim üyesi Prof. Dr. Bekir Sıddık Gür ve eski Milli Eğitim Bakanı Yardımcısı Doç. Dr. Osman Sezgin tarafından yapıldı.
Millî Eğitim Bakanlığı'nın uhdesinde ardı ardına yürütülen pek çok faaliyetin olduğunu belirterek konuşmasına başlayan Gülşen Özer, "Özellikle son dönemde maarif vurgusuyla başlayan müfredatta yapılan değişiklikler aslında eğitimdeki millilik vurgusunu açmak, belki tanımlamak, eğitim felsefesinin yoksunluğundan yapılan şikayetlere karşı o felsefeyi açılımlamak, yerli yerine oturtmanın belki de bu anlamdaki çalışmalara katkı sağlayacağını düşünüyorum” ifadelerini kullandı.
İkincisi düzenlenen "Türk Eğitim Çalıştayı"nın Marmara Üniversitesi bünyesinde gerçekleşmesinden duyduğu memnuniyeti dile getiren Marmara Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Mustafa Kurt konuşmasında, "Bu program vesilesiyle, Türk eğitim sisteminin tarihsel gelişim sürecinde dış faktörlerin nasıl bir rol oynadığını, bu etkilerin eğitim politikalarına nasıl yansıdığını ve sonunda Türk Milli Eğitim sisteminin şekillenmesinde nasıl bir etkiye sahip olduğunu tartışma fırsatını bulacağız" dedi.
Dış etkilerin Türk eğitim sistemi üzerindeki etkisinin her zaman iki yönlü olduğunu belirten Prof. Dr. Kurt, "Küreselleşmenin getirdiği yeni eğitim anlayışları ve dijital dönüşüm, eğitimde önemli değişimlere yol açıyor diyoruz ancak bu süreçte hem yerel değerlerimiz hem de global ölçekteki gelişmeler göz önünde bulundurularak eğitim sistemimizde hem gelişmişliğe hem de değerlerimize dair dengeyi de her zaman gözetmek zorundayız" ifadelerini kullandı. “Türk eğitim sisteminin, dünya çapında rekabetçi, yenilikçi ve aynı zamanda milli değerleri benimseyen bir yapıya bürünmesi için hep birlikte çalışmak, biz üniversiteler başta olmak üzere eğitim camiasını kapsayan tüm kurumların en büyük bir sorumluluklarından biridir” diyen Prof. Dr. Kurt son olarak, "İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü, Türk Eğitim Tarihi Platformu ve üniversitemiz İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi gibi değerli kurumlarımıza bu güzel çalıştay iş birliği için şükranlarımı sunuyorum" şeklinde konuştu.
"Türk Milli Eğitimine Dış Etkiler Türkiye’nin gizli gündemidir"
Bu konuda akademinin yeterli, kamuoyunu her zaman tatmin edici cevaplar ürettiğini belirttiğini ancak yeterince duyuramadığı belirten Prof. Dr. Ali Satan, “Eğitim tarihimizde yaşanıla gelen dış etkileri akademik çoğunlukla olumlu karşılayıp sürecin ‘meşrulaştırıcı’ bir rol oynadığını görüyoruz. Biz, bu çalıştayda konuya eleştirel bir gözle bakmayı öneriyoruz. Çalıştayımıza, yedi farklı üniversitemizden 17 bilim insanı katıldı ve eğitim tarihimizin akışında önemli kırılma noktalarını teşkil eden konular hakkında bildiri sunacaklar. Bu özveri için emek veren herkese teşekkür ediyorum" dedi.
Türk eğitim tarihi çalışmanın zorluklarından bahseden Prof. Dr. Filiz Meşeci, "Tarihçiler ve eğitim bilimcilerin birlikte çalıştığı bir konuyu eğitimden alıyoruz ama temel kaynaklı tarihsel okuyoruz. Dolayısıyla tarihçiler ve eğitim bilimcilerinin bir arada olması gerekiyor. Bunun da ancak böyle bir platformla sağlayabileceğimizi düşündük" şeklinde konuştu.
Doç. Dr. Osman sezgin küreselleşmenin etkilerinin eğitim sistemi üzerindeki etkisinden bahsederek değerlendirmelerde bulunurken, Prof. Dr. Bekir Sıddık Gür ise "Amerikan Fulbright Antlaşması ve Uluslararası Değerlendirmelerin Türkiye'de Eğitim Politikalarına Etkisi" konusu hakkında değerlendirmeler yaptı.