Mobil İmza (M-İmza)

   

 

Mobil İmza (M-İmza)  Nedir?

Mobil imza, 5070 sayılı Elektronik İmza Kanununa uygun olmak üzere, ıslak imza ile aynı hukuki sonucu doğuran elektronik imzanın (e-imza), GSM SIM kartı vasıtası ile hızlı ve güvenilir olarak atılmasını sağlayan servistir. m-İmza, akıllı kart ve kart okuyucu kullanılarak oluşturulan e-imza ile aynı geçerliliğe sahiptir. 26918 sayılı ve 28/06/2008 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren ve Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu tarafından yürütülen “Elektronik İmza İle İlgili Süreçlere Ve Teknik Kriterlere İlişkin Tebliğ’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ” ile de m-imza ve e-imzanın eş değerliliği belirtilmiştir.

Türkiye’de m-imza kullanımı;

    • Turkcell ile Şubat 2007,
    • Avea ile Şubat 2008,
    • Vodafone ile de Ocak 2013 itibarıyla GSM operatörleri üzerinden sağlanmaktadır. Ancak Vodafone ve TÜBİTAK arasında henüz bir entegrasyon sağlanamaması nedeniyle kurumsal süreçlerde kullanmak üzere kamu kurumu çalışanları bu operatör üzerinden m-imza alamamaktadırlar.  

 

Mobil İmza Temin Süreci Akış Şeması

Sayfa başına git.

Nasıl M-İmza Sahibi Olabilirim?

Bireysel olarak GSM operatörleri vasıtasıyla m-imzaya sahip olabileceğiniz gibi kurumsal süreçlerde m-imza kullanımı için kamu kurumlarının TÜBİTAK üzerinden başvuru yapması gerekmektedir. Bu süreçte;

  • Kurum m-imza temini için başvuru listelerini hazırlayarak TÜBİTAK’a gönderir.
  • TÜBİTAK Kamu SM üzerinden kurumsal e-posta adresine gelen m-imza formu personel tarafından doldurulur.
  • Personelin e-imzası var ise; elektronik imzalayarak ilgili formu TÜBİTAK’a gönderir.
  • Personelin e-imzası yok ise; ilgili formun çıktısını ıslak imza ile imzalayarak Üniversite Yazı İşleri ve Arşiv Şube Müdürlüğüne elden teslim eder.
  • İlgili formların TÜBİTAK’a Üniversite tarafından gönderilmesinden sonra operatörler personelleri kimlik doğrulamak için ararlar ve personeli Üniversite yerleşkelerine kurulan stantlara ya da en yakın operatör bayilerine yönlendirirler.
  • Personel, Üniversite içerisinde açılan standa ya da en yakın bayiye başvurur.
  • Personel faturalı/faturasız hatta sahip ise ve SIM kartı m-imza için uygun değilse, SIM kartı; 128K ile değiştirilir. (M-imzanın kullanımı için cep telefonu SIM kartlarının m-imza için özel üretilen 128K SIM kartlar ile değiştirilmesi gerekir). (AVEA, sadece faturalı hat sahiplerine m-imza servisi sağlamaktadır).
  • Personel, faturalı/faturasız hatta sahip ancak hat sahibi başkası ise; hat sahibi ile birlikte bu stantta/bayiye başvurur ve SIM kartı m-imza için uygun değilse, 128K ile değiştirilir. SIM kartın değişmesi için ilgili personelin nüfus cüzdanını yanında bulundurması gereklidir.
  • Bu işlemlerden sonra  “Mobil İmza Sertifika Sahibi Taahhütnamesi” imzalanır.
  • Birkaç gün sonra ilgili operatör Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcıları (ESHS) ile sertifikasyon sürecini tamamlar ve müşteri hizmetleri tarafından aranan personele başlatma kodu iletilir. Personel başlatma kodunu girerek 6 haneli m-imza şifresini belirler ve aktivasyon sağlanır.

NOT: Vodafone ile TÜBİTAK arasındaki entegrasyon çalışmaları devam etmekte olup; iki kurum arasında gerekli entegrasyon sağlandıktan sonra Vodafone hattı sahiplerine, TÜBİTAK üzerinden m-imza alımı yapılacaktır.

M-imza ile ilgili ücretler Üniversite tarafından karşılanır. Ayrıca ilk SIM kart değişikliği de ücretsiz olarak operatör tarafından yapılmaktadır.

Sayfa başına git.

M-İmzamı Nerede Kullanabilirim?

Üniversite bilgi sistemlerinde aktif olarak kullanılacak olan m-imzayı;

  • İnternet bankacılığı,
  • Sosyal güvenlik uygulamaları,
  • Elektronik ticaret,
  • E-belediye,
  • E-devlet,
  • Finans

gibi bireysel ve kurumsal işlemlerde kullanabilirsiniz. Ayrıca Elektronik Belge Yönetim Sisteminin de kaçınılmaz bir parçası olan m-imza çok yakın bir zamanda gerek belgelerin imzalanmasında gerekse sisteme giriş yapma aşamasında alternatif bir seçenek olarak kullanılacaktır.

M-İmza Nasıl Atılır?

  1. 1.       Uygulama ekranında (imzayı atacağınız sistem) iken  “Mobil İmzala” butonuna basılır ve açılan ekrana telefon numarası girilir.
  2. 2.       Bu butona basılması ile uygulama ekranında ve cep telefonunuzda eş zamanlı olarak bir “parmak izi “ görüntülenecektir.
  3. 3.       Uygulama ekranı ve cep telefonunuzdaki parmak izi uyuşuyorsa “Tamam” diyerek bir sonraki ekrana geçilir.
  4. 4.       6 haneli m-imza şifresi girilerek “Tamam” butonuna basılır ve imzalama işlemi gerçekleştirilmiş olur.

Sayfa başına git.

M-İmza ile İlgili Bilinmesi Gerekenler

  • M-imza iş ve işlemlerin hızlı ve güvenli bir şekilde yapılmasını sağlamaktadır.
  • M-imza elektronik ortamda geçerli olmak üzere kişinin ıslak imzası yerine kullanılmaktadır.
  • M-imza için herhangi bir yazılıma ihtiyaç yoktur.
  • M-imzada bilgisayar bağımlılığı yoktur.
  • M-imza için ayrı bir akıllı kart ya da kart okuyucuya ihtiyaç yoktur. Cep telefonu yeterlidir.
  • M-imza, SMS yapısı üzerine kurulduğu için hemen her telefonda rahatlıkla kullanılabilmektedir.
  • M-imza, mekândan bağımsız kullanılabilmektedir.
  • M-imza iş ve işlem sürelerini kısaltarak zamandan tasarrufu sağlamaktadır

Sayfa başına git.

Sık Sorulan Sorular

1. Mobil İmza güvenli midir?

M-imza, 128K SIM kartlar içerisine yüklenen özel bir yazılım ile kullanılmaktadır. Bu SIM kartlar veri güvenliğini tehdit eden saldırılara karşı ileri güvenlik özellikleri barındıran EAL4+ (Evaluation Assurance Level) sertifikası içerir. SIM Kart üzerindeki m-imza bilgileri kopyalanamamaktadır. Ayrıca Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcıları da (ESHS) ISO27001 Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi standartlarına uymakla yükümlü olup; bu kuruluşlar (Kamu kurumu olduğumuz için TÜBİTAK tarafından üretilen sertifikaları kullanmaktayız).  Bilgi teknolojileri ve İletişim Kurumu tarafından denetlenmektedir.

2. TÜBİTAK Kamu SM’den adıma mobil imza başvuru maili gelmedi. Ne yapmalıyım?

Kurumsal e-posta adresinizle (Marmara uzantılı) e-postalarınıza giriş yaptıktan sonra önce Gelen kutusuna sonra da Önemsiz (Spam) kutusuna bakabilirsiniz. Eğer her ikisinde de “basvuru@kamusm.gov.tr”den gelecek olan başvuru maili yok ise Marmara Üniversitesi Yazı İşleri ve Arşiv Şube Müdürlüğü EBYS Proje ekibini (0216 414 05 45/1530) arayarak ya da ebys.destek@marmara.edu.tr adresine konuyla ilgili mail atarak bilgilerinizin kontrol edilmesini sağlayabilirsiniz. İlgili kontrollerin yapılmasının ardından kurumsal e-postanıza tekrardan mail gönderilecektir.

3. Hat sahibi olmayışım mobil imza alımında sorun yaratır mı?

M-imza başvurusu yapılan personelimize ait cep telefonu hattı kendisine ait olmayabilir. İlgili personelin hattı üzerine alması zorunlu değildir. Ancak SIM kartı değişikliği yapılırken yerleşkede açılan standa ya da en yakın bayiye hat sahibi ile birlikte başvurması gerekir.

4. Marmara Üniversitesi’nde yeni personelim. Mobil imza başvurumu nasıl yapabilirim?

Üniversitenin kadrolu ya da 4B’li personeli iseniz; adınıza m-imza başvurusu yapılabilmesi için kurumsal e-posta (Marmara uzantılı) sahibi olmanız gerekir. Kurumsal e-postanız yok ise; Rektörlük Bilişim Merkezi’nden kurumsal e-postanızı alabilirsiniz. Sonrasında Marmara Üniversitesi Yazı İşleri ve Arşiv Şube Müdürlüğü EBYS Proje ekibini (0216 414 05 45/1530) arayarak ya da ebys.destek@marmara.edu.tr adresine konuyla ilgili mail atarak m-imza temini ile ilgili talepte bulunduğunuz takdirde bilgileriniz kontrol edilecek ve gerekli başvuru süreci başlatılacaktır. Eğer kurumsal e-postanızı aldıysanız yukarıdaki süreçte olduğu gibi başvurunuz gerçekleştirilecektir.

5. Kimler mobil imza sahibi olamaz?

Operatörü Avea olup faturasız hat sahibi olanlar Mobil imza sahibi olamazlar. Bunun için faturasız hat sahiplerinin Avea faturalı hatta geçmeleri gerekmektedir.

6. SIM kartım,  mobil imzamın tanımlanması için 128K ile değiştirilince telefon numaram da değişir mi?

SIM kart 128 K ile değiştirilince cep telefonu numarası değişmemektedir.

7. Mobil imza şifremi unuttum, ne yapmalıyım?

Bağlı olduğunuz operatörün Müşteri Hizmetleri ile iletişime geçerek bu sorunu çözebilirsiniz.

8. Mobil imzamı yurt dışında da kullanabilir miyim?

Hattınız yurt dışında kullanıma açık ise m-imzanızı yurt dışında da kullanabilirsiniz. Ancak servis kullanımı esnasında yapılacak mesajlaşmaların ücretini ödemeniz gerekebilir. Ayrıntılı bilgi için bağlı olduğunuz operatörün Müşteri Hizmetleri ile iletişime geçebilirsiniz.

9. SIM kart değişikliği yaptığımda mobil imzamı kullanabilir miyim?

Herhangi bir sebepten SIM kartınızı değiştirmek isteyebilirsiniz.  M-imzanız SIM kartınıza yüklü olduğundan böyle bir değişiklik esnasında m-imzanız da geçersiz olacaktır. Bu yüzden yeni SIM kartınız için m-imza sürecini tekrar başlatmanız gerekir. Değişikliği, Marmara Üniversitesi Yazı İşleri ve Arşiv Şube Müdürlüğü EBYS Proje ekibini (0216 414 05 45/1530) arayarak ya da ebys.destek@marmara.edu.tr adresine konuyla ilgili mail atarak bildirdiğiniz takdirde başvuru adınıza TÜBİTAK üzerinden yapılacak ve m-imza başvuru süreci yukarda belirtildiği gibi işleyecektir. İlk SIM kartı değişikliğinden sonraki SIM kart değişim ücretlendirmesi size ait olacaktır. 

10. GSM operatörümü değiştirdim. Mobil imzamı yeni operatör üzerinden kullanabilir miyim?

GSM operatörünüzü değiştirdiğinizde m-imzanız iptal olacaktır. SIM kartlar GSM operatörlerine ait olduğundan kullanıcının yeni geçtiği operatörden tekrar m-imza başvurusu yapması gerekecektir. Bu değişikliği Marmara Üniversitesi Yazı İşleri ve Arşiv Şube Müdürlüğü EBYS Proje ekibini (0216 414 05 45/1530) arayarak ya da ebys.destek@marmara.edu.tr adresine konuyla ilgili mail atarak bildirdiğiniz takdirde başvuru adınıza TÜBİTAK üzerinden yapılacak ve m-imza başvuru süreci yukarda belirtildiği gibi işleyecektir.

11. Faturalı tarifeden faturasız tarifeye geçiş yaptığımda mobil imzam iptal olur mu?

Eğer aynı GSM operatörü üzerinde faturalı hattan faturasız hatta geçiş yapıyorsanız var olan m-imza aboneliğiniz devam edecektir. Ancak Avea kullanıcılarının m-imza kullanabilmeleri için faturalı hatta sahip olması gerektiği unutulmamalıdır.

12. Telefonumun SIM Kartı yanımda değil, başka bir hattan mobil imzamı kullanabilir miyim?

M-imzanız SIM kartınıza tanımlı olduğu için SIM kartınız yanınızda değilse m-imzanızı kullanamazsınız.

13. Telefonum çalındı/kayboldu. Bir başkası mobil imzamı kullanabilir mi?

M-imza şifrenizi üçüncü şahıslarla paylaşmamanız gerekmektedir. Bu yüzden telefonunuz çalınsa ya da kaybolsa bile m-imzanızı şifreniz bilinmediği takdirde kimse kullanamayacaktır. Ancak konuyla ilgili Müşteri Hizmetlerini arayarak bilgi vermeniz gerekmektedir.

14. Mobil imzamı kullanamayacağım telefon modelleri var mı?

Uyumsuz Telefon Modelleri şöyledir;

  • Asus P525,P535
  • Benq M300, M350, M305, P50, P51
  • General Mobile FB1907, DTS11, DTS01
  • HP 514 ( Windows Mobile 6.0)
  • I-Mate Jam
  • Motorola F3
  • Nokia 5110, 6110
  • Raks 7530
  • Siemens CFX65
  • Sony Ericsson P910i, P800, P900 ( Çalışması düzenli değil)
  • Superphone SF-9080
  • MOBİLXP W28
  • SAMSUNG i200
  • HTC EVO 3D
  • ViewSonic  VieePad 7
  • Acer ICONIA TAB A501

Ayrıca telefona bağlı olarak Windows Mobile 6.1 işletim sistemi yüklü telefon modellerinde de M-İmza Servisinin çalışması sorun olabilir.

Sayfa başına git.

Önemli Notlar

  • 5070 sayılı kanun gereği m-imza ile yapılan işlemler ıslak imza ile yapılan işlemlerle aynı sonucu doğuracağından m-imza şifrenizi kimseyle paylaşmamalı, başka şahısların kullanmasına izin vermemelisiniz.
  • SIM kartınızı değiştirmeniz durumunda eski SIM kartınızda tanımlı olan m-imzanızın kullanım dışı kalacağını ve yeni SIM kartınız için tekrar başvuru yapılması gerektiğini unutmayınız.
  • Şifrenizi arka arkaya üç defa yanlış girmeniz durumunda imzanız bloke olacaktır.
  • M-imza şifrenizin bloke olması halinde bağlı olduğunuz operatörün Müşteri Hizmetleri ile görüşmelisiniz.
  • M-imza servisinin çalışması için GSM operatörünüzün kapsama alanında olmanız gerektiğini unutmayınız.

Sayfa başına git.


Bu sayfa Bilgi İşlem Daire Başkanlığı tarafından en son 05.01.2015 10:57:19 tarihinde güncellenmiştir.

HIZLI ERİŞİM